צרו קשר
top image

העסקת עובד זר סיעודי

תמונה של העסקת עובד זר סיעודי

הצורך בסיוע ובטיפול עשוי להתעורר בגיל מבוגר בשל מגבלות פיזיות ואובדן תפקודים חשובים, כמו גם בשלבים מוקדמים יותר, בשל מצב רפואי מורכב, אירוע תאונתי או נכות.

העסקת עובד זר סיעודי מאפשרת למטופלים סיעודיים להוסיף ולהתגורר בביתם, בסביבה הטבעית והמוכרת, תוך קבלת מענה לצרכיהם היום יומיים וסיוע בתפקודם. יחד עם זאת, העסקת עובדים זרים בישראל כפופה לחקיקה מחמירה ולתקנות מחייבות, הן בהיבט תבחיני הזכאות והן בהיבט מעמד העובד וזכויותיו.

העסקת עובד זר סיעודי- תבחינים וזכאות

על מנת לקבל היתר העסקת עובד זר סיעודי, יש לעמוד בתבחיני הביטוח הלאומי המגדירים מהו מצב סיעודי:

מצב סיעודי מוגדר שמצב בו אדם זקוק להשגחה צמודה בשל מגבלות תפקוד, המונעות ממנו את האפשרות לבצע 3 פעולות מתוך רשימה פעולות בסיסיות:

  1. לקום ולשכב ללא סיוע
  2. להתפשט ולהתלבש בכוחות עצמו
  3. לאכול ולשתות
  4. שליטה בצרכים
  5. רחצה וניקיון אישי
  6. ניידות- הליכה/מעבר בין חדרים בין אם בכוחות עצמו ובין אם באמצעות עזרים חיצוניים.
  • נוסף לתבחינים הללו, גם אדם הלוקה בתשישות נפש וסובל מפגיעה קוגניטיבית הפוגעת ביכולתו לתפקד ללא השגחה צמודה- יוגדר כחולה סיעודי.

אדם העומד בתבחינים הללו, באמצעות חוות דעת רפואיות ואסמכתאות תומכות, יוגש להגיש בקשה (בעצמו או בסיוע מי מטעמו) לצורך קבלת היתר העסקת עובד זר סיעודי.

ההכרה במצב סיעודי עשויה להיות במלואה (100% סיעוד) או בחלקה, בקביעת אחוזי סיעוד להם זכאי המטופל, וישמשו לצורך קביעת הפיצוי והסיוע לו הוא זכאי כמו גם להיתר העסקת עובד זר במשרה חלקית על פי האחוזים שנקבעו.

עוד מאמרים:

הסדרת מעמד לבן זוג זר >> 

חידוש רישיון נשק כל המידע >> 

היתר לעובד זר

העסקת עובד זר סיעודי מחייבת היתר הן למטופל-המעסיק, והן לעובד הזר. היתר העובד מהווה היתר שהייה בישראל ועבודה בתחום הסיעוד בלבד, לתקופת זמן קצובה. תקופה זו ניתנת להארכה, כנגד המשך העסקה.

מימון העסקת עובד זר סיעודי

היתר העסקת עובד זר סיעודי ניתן למטופל כנגד מצבו הרפואי, וכנגד התחייבות לשמירה על זכויות העובד כחוק. זכויות העובד הזר כוללות הגנת שכר, תנאים סוציאליים, ימי חופשה, מחלה וחג, שעות עבודה ומנוחה, וכן מגורים בתנאים נאותים וביטוח רפואי.

עלות זו עשויה להכביד מאוד על אדם אשר אינו עובד ומשתכר ו/או על בני משפחתו, ונדרש תכנון מוקדם ומיצוי זכויות על מנת להסדיר את מקורות המימון והסיוע האפשריים.

אדם המוגדר כחולה סיעודי זכאי לקצבה סיעודית מהביטוח הלאומי, כאשר זו יכולה לשמש לצורך מעבר למוסד סיעודי בו יזכה המטופל להשגחה ולליווי הנדרשים, או לחילופין למימון הסיוע והליווי של עובד זר בבית המטופל.

נוסף לזאת, תיתכן זכאות לסיוע נוסף בהתאם לפוליסת ביטוח סיעודי פרטית של המטופל. פוליסות ביטוח סיעודי נמכרות על ידי הביטוחים המשלימים בקופות החולים ועל ידי חברות הביטוח הפרטיות, כמוצר ישיר או משלים לפוליסות נוספות. במקרים רבים המטופל הסיעודי אינו מודע לזכויותיו ונדרש בירור ואיסוף מידע, בחינת חיובים ותשלומים, לאיתור תכניות ביטוח ותביעת זכויות.

העסקת עובד זר סיעודי בבית המטופל ניתנת בשני אופנים:

  • העסקה ישירה- העסקת העובד באופן ישיר ותשלום שכרו בהעברה בנקאית, תוך ניהול מעקב ורישום- תיק עובד, לצרכי דיווח ולצרכי הפרשת תשלומי ביטוח וזכויות סוציאליות. העסקה ישירה תזכה את המטופל בתשלום הקצבה הסיעודית ישירות לחשבונו.
  • העסקה באמצעות חברת סיעוד- קבלת שירותי העובד במיקור חוץ על ידי חברת סיעוד מורשית. התשלום יבוצע אל החברה בהתאם לתנאי ההסכם ולהיקף שעות הסיעוד, כאשר החברה תהיה אחראית על תשלום שכר העובד, הרישומים וההגנה על זכויותיו.

עורכת הדין מיטל סודרי מלווה משפחות ומטופלים אל מול הרשויות וחברות הביטוח, בהסדרת מעמד והכרה ובמיצוי זכויות מלא

המידע מעניין? שתפו עם חברים

צרו איתנו קשר

לייעוץ | מלאו פרטים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

בשליחת הפרטים הנני מאשר קבלת מידע לדוא"ל ו/או לטלפון

התחל שיחה בווצאפ
1
היי, איך אפשר לעזור?
התחל שיחה
שלום איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן